Beschikbare testen voor je klas
Er zijn heel veel testen beschikbaar die je in de klas kan gebruiken om aspecten van DNA onderzoek te illustreren. LYSKIGA kan je met elk van deze testen helpen om ze te implementeren. Zonder de intentie volledig te zijn, lijst ik hieronder enkele commerciële producten op met een korte beschrijving. Sommige daarvan zijn door LYSKIGA ontwikkeld.
Je kan via LYSKIGA de testen ontwikkeld door LYSKIGA en MiniOne aankopen om er zelfstandig mee aan de slag te gaan. Stuur een mailtje aan sales@lyskiga.be voor een offerte.
LYSKIGA werkt samen met MiniOne Europe en verdeelt de produkten en toestellen van MiniOne aan dezelfde voorwaarden.
Toepassing | Technieken* | Waarvoor | Korte omschrijving | Aanbieders |
---|---|---|---|---|
Humane DNA profilering | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelktroforese | Forensisch onderzoek Verwantschapstesten Homozygoot / heterozygoot | Leerlingen vergelijken DNA patronen bij verschillende individuen. Ze kunnen werken met eigen DNA, aangeleverd DNA of aangeleverde PCR producten. | LYSKIGA MiniOne Edvotek |
Genetische basis van bittere smaak | DNA isolatie / PCR / Restrictie-endonuclease digest/ Agarosegelelktroforese | Genotype – fenotype Verwantschapstesten Recessieve versus dominante genen Homozygoot / heterozygoot | Leerlingen bepalen of een individu of zijzelf het gen bezitten om bittere smaak te proeven, en vergelijken dit met het resultaat van een smaakproef. Ze kunnen hiervoor werken met hun eigen DNA of aangeleverd DNA of PCR producten. | MiniOne Edvotek |
Genetische basis van kweekprogramma’s en natuurbeheer | Agarosegelelektroforese | Verwantschappen bepalen Kweekprogramma’s opzetten Haplotypes Homozygoot versus heterozygoot | Leerlingen bepalen – welke stier gebruikt moet worden om koeien te kweken die betere melk produceren – verwantschap tussen dieren in gevangenschap en in het wild – de herkomst van illegaal ivoor – verwantschappen tussen walvissen | MiniOne Edvotek |
SARS-CoV2 / griep diagnose | PCR / Agarosegelelektroforese | Diagnostiek COVID / griep Reverse transcriptie | De leerlingen analyseren aangeleverde DNA stalen met PCR en agarosegelelektroforese. Voor COVID simuleren ze reverse transcriptie maar voeren die niet zelf uit. | MiniOne Edvotek |
HIV replicatie | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelektroforese | Reverse transcriptase Retrovirussen | Leerlingen voeren een reverse transcriptasereactie en PCR uit van enkele RNA genen van het Human Immunodeficiency Virus. Ze analyseren de lengte van de PCR amplicons op gel. | Edvotek |
Mitochondriaal DNA onderzoek | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelktroforese | Analyse mitochondriaal DNA Menselijke migratie doorheen de geschiedenis | Leerlingen analyseren 2 mitochondriale DNA fragmenten van hun eigen genoom. Alle leerlingen bekomen hetzelfde DNA profiel, wat de analyse minder interessant maakt. | Edvotek |
Detectie bacteriën in water en voedsel | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelktroforese | Testen zuiverheid water | Leerlingen analyseren water- of voedselmonsters om te bepalen welke bacteriën erin zitten. Ze isoleren eerst DNA, gevolgd door PCR en agarosegelelektroforese. Of ze gebruiken DNA fragmenten om op gel te analyseren. | MiniOne Edvotek |
Detectie GMO | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelktroforese | Testen op aanwezigheid genetisch gemodificeerde organismen. | Leerlingen isoleren DNA van stalen waarin mogelijk GMOs aanwezig zijn. Via PCR en agarosegelelektroforese bepalen ze of de GMOs al dan niet aanwezig zijn. | MiniOne Edvotek |
Transformatie synthetisch DNA construct in E. coli | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelktroforese / transformatie / bacterieculturen / bacteriekolonies | Synthetisch DNA construct tot expressie brengen in bacteriën Genotype – fenotype Transcriptie / Translatie Transformatie Bacterieculturen | Doorgedreven experiment voor vergevorderde leerlingen. Enkel uit te voeren indien veel tijd beschikbaar is. Eerder een experiment dat kadert in een vergevorderd wetenschapsproject. De leerlingen amplificeren een synthetisch DNA construct, ligeren dat in een plasmide die ze transformeren in E. coli. Op die manier brengen ze een synthetisch construct tot uiting. | Edvotek |
Ziekte van Huntington | PCR / Agarosegelelktroforese | Diagnose ziekte van Huntington Stamboomonderzoek Genetica van erfelijke ziekten | Leerlingen analyseren aangeleverde DNA stalen voor aanwezigheid van het gen voor de ziekte van Huntington. Ze doen dit met PCR en gelanalyse, of enkel gelanalyse. | MiniOne Edvotek |
Sikkelcelanemie | Agarosegelelektroforese | Diagnose sikkelcelanemie Stamboomonderzoek Genetica van erfelijke ziekten | Leerlingen analyseren aangeleverde DNA stalen voor aanwezigheid van het gen voor een mutatie in het hemoglobine dat aanleiding geeft tot sikkelcelanemie. Ze doen dit met gelanalyse. | MiniOne Edvotek |
Borstkanker / Hypercholesterolemie | Agarosegelelektroforese | Genetische basis van erfelijke ziekten | Leerlingen analyseren aangeleverde DNA stalen om risico’s op borstkanker of the hoge cholesterol in te schatten bij bepaalde families. | MiniOne Edvotek |
Kwantitatieve PCR | DNA isolatie / PCR / Agarosegelelktroforese | Illustratie real-time en kwantitatieve PCR Lineaire en exponentiële amplificatie Logaritmische functies | Leerlgingen vermenigvuldigen een gen van zichzelf of eender welk ander aangeleverd gen via PCR, en nemen verschillende stalen om de aanmaak van PCR producten in de verschillende cycli te volgen. | LYSKIGA MiniOne Edvotek |
Plasmide en faag lambda restrictie digest | Restrictieendonuclease digest / Agarosegelelektroforese | Principe van restrictie-endonucleasen Faag lambda Plasmiden | Leerlingen knippen zelf plasmiden en/of lambda DNA vooraleer ze het analyseren op agarosegel, of ze gebruiken hiervoor reeds geknipt DNA. | MiniOne Edvotek |